שיקום פה אסתטי

שיקום פה אסתטי הוא תהליך שבו משחזרים את האסתטיקה, אבל לא פחות חשוב גם את התפקוד, של  החל משן אחת ועד למערכת שיניים מלאה. ניתן לבצע טיפולי שיקום פה אסתטי בכל חלל הפה, אם כי לרוב נהוג להשתמש במונח הזה כשמתייחסים לשיניים הקדמיות, שיותר נראות כלפי חוץ ולפיכך משפיעות יותר על האסתטיקה ועל הביטחון העצמי של המטופל.

בין היתר, שיקום פה אסתטי עשוי לכלול טיפולים כמו כתרים, שחזורי שיניים, הלבנת שיניים, השתלת שתלים דנטליים וכיו"ב. לעיתים מבצעים גם טיפול יישור שיניים, במטרה לשפר עמדות של שיניים או למקסם את התוצאה האסתטית.

והכל, כאמור, במחשבה על שיפור האסתטיקה והתפקוד של השיניים.

הדמיה היא השלב החשוב ביותר בתהליך שיקום פה אסתטי

ברפואת שיניים, כמו בתחומים רבים נוספים בעולם הרפואה, לפני שניגשים לביצוע הליך כלשהו יש לתכנן אותו לפרטי פרטים. אין תהליך שיקום אחד שיכול להתאים לכולם, משום שכל מטופל וכל מטופלת שונים זה מזו – ולכן תהליך שיקום פה אסתטי מתחיל בהדמיה בעזרת מודל תלת ממדי של חלל הפה שבו יתבצע הטיפול.

תחילה משתמשים בסורק אינטרה-אוראלי, שהוא מעין סורק תלת ממדי המבצע  סריקה בעזרת צילומים ברצף של השיניים ויוצר מודל תלת ממדי של השיניים. את המודל הזה ניתן לראות לאחר מכן על גבי צג המחשב או להדפיס במדפסת תלת ממד וליצור מודל ממשי ומדויק ברמה של אחד לאחד של השיניים. הסורק האינטרה-אוראלי הזה מחליף את החומר הרך, המזכיר פלסטלינה, שבו נעשה שימוש עד לפני שנים לא-רבות: הוא הרבה יותר נוח וידידותי למטופל, מקצר משמעותית את משך בניית המודל התלת ממדי של השיניים, וגם מדויק ביותר. במידת הצורך ניתן גם להשתמש במכשיר מיקרוסקופ דנטלי שמאפשר לראות ולצלם את השיניים ברמת דיוק גבוהה ביותר.

כל תהליך הסריקה וההדמיה נעשה באמצעים טכנולוגיים מתקדמים ואינו כרוך בכאב.

על המודל הממוחשב ניתן לבצע תכנונים שונים של תהליכי טיפולי שיקום פה וליצור הדמיה של מראה השיניים שאמור להתקבל בסוף התהליך. אפשר ממש "להלביש" את התוצאה הסופית הצפויה על השיניים של המטופל כדי לראות כבר עכשיו איך הפה ייראה בעתיד. כלומר כבר מן הרגע הראשון אפשר לדעת איך הטיפול אמור להסתיים.

היתרונות החשובים ביותר של הדמיה בתהליך שיקום פה אסתטי הם האפשרות לבצע תיאום ציפיות בין המטופל לבין הרופא המטפל, תוך מתן הסברים מדויקים למטופל על הפרוצדורות הרפואיות המתוכננות. באופן כזה קל יותר למטופל לדעת מה קורה בתוך חלל הפה שלו ולהבין איך זה מקדם את התהליך לקראת התוצאות הצפויות. למעשה, באופן כזה יש למטופל חלק חשוב בטיפול עצמו: במקום להיכנס להליך רפואי מבלי להבין מה יקרה, המטופל הוא שותף מלא בתכנון ובתהליך קבלת ההחלטות, יכול לראות את ההתקדמות האסתטית והתפקודית לאורך התהליך, להביע דעה ולהעיר הערות בנוגע לגודל או צורת השיניים ועוד.

מה עוד קורה בתהליך שיקום פה אסתטי?

לאחר הסריקה וההדמיה, התהליך המדויק תלוי כאמור במאפיינים האישיים של חלל הפה והשיניים של המטופל. שיקום פה אסתטי יכול לכלול שורה ארוכה של טיפולי שיניים בהתאם לצרכים האינדיבידואליים ולתוכנית הטיפול שבנה הרופא: ציפויי חרסינה או כתרים על שן אחת, שתי שיניים או כל האזור הקדמי של הפה; הלבנת שיניים; יישור שיניים בשיטות המקובלות, כגון יישור שיניים שקוף; שחזורים לבנים (סתימות); שיקום על גבי שתלים דנטליים ועוד. 

במקרה הצורך, מרפאתו של ד"ר עאדל עומר עובדת בשיתוף פעולה עם מעבדת שיניים מיוחדת שמתמחה באסתטיקה. הייחוד הוא שתהליך בניית הכתרים או הציפויים לא מתבצע מרחוק (כפי שמתבצע במרפאות רבות אחרות, בהן הרופא לוקח מידות, שולח למעבדה, ממתין כמה ימים וכו') – אלא המטופל עצמו נמצא פיזית במעבדה בשלבים הסופיים של בניית הכתר או הציפוי. בצורה כזו ניתן להתאים את הצבע והצורה באופן מדויק לשיניים של המטופל. לדוגמה, אם נדרש כתר לשן קדמית אחת, המעבדה יכולה לבנות כתר שיהווה העתק מדויק של השן הטבעית שלצידה, עד לרמת הגודל, הצורה והצבע. לא "דומה", אלא "בדיוק!". 

חשוב גם לציין שחלק בלתי נפרד מן התהליך שמבוצע לטובת שיקום פה אסתטי מוצלח של המטופל הוא שיתוף פעולה מלא עם מומחים שלאו דווקא נמצאים במרפאה: טיפולים מסוימים עשויים להצריך התייעצויות עם רופאים מומחים מתחומים אחרים, אנדודונט (מומחה טיפולי שורש), פריודונט (מומחה למחלות חניכיים) או רופא משפחה, אם יש חשיבות להיסטוריה הרפואית, נניח. 

במקרים כאלה, ניתן לקיים התייעצויות מקצועיות שמטרתן למקסם את תוצאות השיקום בפועל כך שיהיו כמה שיותר קרובות לתוצאות הצפויות שהוצגו למטופל עוד בשלב הראשוני של ההדמיה.

רוצים לדעת עוד על שיקום פה אסתטי?

במרפאתו של ד"ר עאדל עומר מבוצעים מגוון טיפולי שיקום פה, לרבות אלה שהוזכרו כאן וטיפולים נוספים. לפרטים נוספים על טיפולי שיקום פה אסתטי או לתיאום פגישה, צרו קשר ונשמח לסייע: 04-6515506

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​