שיקום על גבי שתלים

שיקום על גבי שתלים הוא תהליך שבו שן שנהרסה מסיבה כלשהי (כתוצאה ממחלה, מתאונה וכדומה), ואשר חסרונה מפריע לתפקוד הפה או מהווה בעיה אסתטית – משוחזרת באופן מלאכותי. זהו תהליך שמתאים לאנשים שאיבדו או צפויים לאבד שן אחת או יותר, ומטרתו לשקם את הפונקציונליות והאסתטיקה של הפה. בכך הוא מהווה אלטרנטיבה טובה יותר מאשר שיטות מסורתיות שבהן נעשה שימוש עד לפני שנים לא רבות, כגון השחזת שיניים בריאות לגמרי על מנת להתקין עליהן גשר מלאכותי שיחפה על אזור שבו חסרות שיניים.

איך מתבצע שיקום על גבי שתלים?

התהליך מתבצע כאשר שתל דנטלי עשוי טיטניום מוחדר לעצם הלסת של המטופל, ובכך מחליף למעשה את שורש השן הטבעית. ברגע שהשתלים הדנטליים מוחדרים לעצם הלסת והאחיזה שלהם טובה ויציבה לאחר הריפוי, ניתן להתקין עליהם את השיקום המיועד שמהווה תחליף לשיניים הטבעיות שכבר אינן.

המבנים הנפוצים ביותר שניתן להרכיב על גבי שתלים הם כתר (המשחזר שן חסרה בודדת באופן שמחזיר את הצורה והפונקציה שהיו לה קודם) וגשר (מבנה שעשוי מכמה כתרים מחוברים, שמיועד לשחזור אזור שבו חסרות מספר שיניים ונתמך על מספר שתלים שבוצעו באזור).

טכניקות עיקריות של שיקום על גבי שתלים:

  • שיקום מוברג: בטכניקה זו הכתר או הכתרים מוברגים ישירות אל תוך השתל. בשיטה זו ניתן להגיע לשחזורים מדויקים ביותר שנתנים לתחזוקה בקלות יתרה במידת הצורך, אך חשוב לציין שטכניקה זו דורשת מיומנות מעולה מצד הרופא והטכנאי בגלל הצורך בדיוק רב בעת הביצוע. במצבים שבהם אין למטופל מספיק נפח עצם או נפח חניכיים, ניתן לפנות לפתרון של תותבת מוברגת. עם זאת, זהו פתרון בעייתי בשל הקושי בניקוי יעיל של האזורים הסובבים את השתלים, מה שעלול להוביל להתפתחות דלקת בחניכיים וסיכון עתידם של השתלים.
  • שיקום מודבק: בשיטה הזו הכתר או הכתרים מודבקים על מבנים מתכתיים שחוברו אל השתלים מבעוד מועד. טכניקה זו נחשבת לכאורה ליותר סלחנית בעת הביצוע, אך עשויה להיות כרוכה בנזק עתידי לכתרים ולשתלים עד כדי אובדן שלהם.
  • שיקום נשלף: בשיטה זו מחוברת לשתלים תותבת נשלפת, המהווה פתרון שיקומי מעולה במקרים של חוסר יכולת להתקין מספר שתלים מספק לשיקום קבוע.

איך מתבצע שיקום על גבי שתלים?

לאחר השלב הראשון, הכירורגי, שבו מוחדרים שתלים דנטליים לעצם הלסת אשר מחליפים למעשה את שורשי השיניים הטבעיות, מגיעה תקופת ההחלמה. בסיומה, מגיע שלב השיקום:

תחילה מבוצעת סריקה תלת ממדית או מִטְבָּע קונבנציונלי שמעתיק את מיקום השתלים בתוך הלסת וכן את מתאר החניכיים. אז, הסריקה או המִטְבָּע נשלחים למעבדה שמכינה את הכתרים הקבועים או הזמניים בשיתוף פעולה עם הרופא המשקם ולפי הנחיותיו.

לאחר מכן, מבוצעת מדידה של השיקום בתוך פיו של המטופל ומבוצעים איזונים ותיקונים לפי הצורך. לאחר עיבוד, ליטוש וביצוע גלזורה (לכה) לכתרים, מגיע שלב המסירה, בו הכתרים מותקנים בפה של המטופל.

כמה זמן אורך השיקום על גבי השתלים?

משך התהליך משתנה ממטופל למטופל בהתאם למאפיינים האינדיבידואליים, כגון הצורך בביצוע עקירות והמתנה לריפוי האזורים המטופלים, הצורך בביצוע השתלות עצם או הרמת סינוס וכן כמות השתלים ומידת הקושי והמורכבות של כל מקרה. 

אפשר לומר באופן כללי שהתהליך אורך בממוצע  4 עד 7 חודשים, כאשר עיקר התקופה הוא המתנה להחלמה בין שלב לשלב.

מה זה All on 4/All on 6?

שיטות All on מיועדות למצבים שבהם למטופל חסרה מערכת שיניים שלמה בלסת העליונה או בלסת התחתונה. במקום לבצע שיקום על גבי מספר רב של שתלים דנטליים, מוחדרים רק ארבעה או שישה שתלים לנקודות אסטרטגיות שנבחרו בקפידה בלסת של המטופל.

אחר כך ניתן להתקין גשרים מחרסינה או תותבת מוברגת על גבי השתלים שהוחדרו, ומכאן השמות של הטכניקות המדוברות: All on 4 במקרה שבו מבוצע שיקום של קשת שיניים שלמה על גבי ארבעה שתלים דנטליים; ו-All on 6 במקרה המקביל של שיקום על גבי שישה שתלים.

אם כך, איך אפשר לבצע השתלת שיניים ביום אחד?

אפשר! התהליך אמנם לא מתאים לכל מטופל, ושיעורי ההצלחה עשויים להיות נמוכים יותר מאלה של השתלת שיניים רגילה, ובכל זאת ניתן לבצע השתלת שיניים ביום אחד, בתהליך המכונה גם "העמסה מיידית".

למה הכוונה? בתהליך כזה מבצעים שיקום על גבי שתלים דנטליים מיד לאחר שהוחדרו לעצם הלסת, ובכך למעשה מוותרים על שלב ההמתנה להחלמה ולהתייצבות השתלים. והכתרים או הגשרים נאלצים לשאת בעומס הלעיסה באופן מיידי (ומכאן השם 'העמסה מיידית').

סיכום

הטכנולוגיה הרפואית של ימינו מאפשרת מגוון רחב של טיפולי שיקום שיניים על גבי שתלים בטכניקות שונות. עם זאת, לכל הליך כזה יש יתרונות וחסרונות, ולא כל טכניקה שתוארה לעיל מתאימה לכל מטופל. לכן חשוב מאוד לבחור רופא שיניים בעל ידע, ניסיון ומיומנות, שיידע להתאים לכל מטופל את הטיפול על פי מאפייניו האינדיבידואליים ולייעץ באשר לטכניקה המתאימה ביותר.

רוצים לדעת עוד על שיקום על גבי שתלים?

צרו קשר עם מרפאתו של ד"ר עאדל עומר ונשמח לסייע: 04-6515506

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​