רפואת שיניים אדהזיבית זעיר פולשנית

רפואת שיניים אדהזיבית פירושה השלמה של חלקים חסרים בשיניים (למשל כאלה שנהרסו כתוצאה מעששת או נשברו בגלל טראומה) באמצעות שיטות של אדהזיה, כלומר הדבקה. השימוש בחומרי הדבקה מאפשר לשחזר את שלמות השן באופן יעיל הן מבחינה פונקציונלית והן מבחינה אסתטית, תוך הבטחת עמידות לזמן רב במינימום אובדן חומר שן.

רפואת שיניים זעיר פולשנית היא גישה טיפולית השואפת לפגיעה מינימלית ברקמה הטבעית של חומר השן והחניכיים. באופן כללי, טיפולים שבעבר הצריכו פגיעה מסוימת ברקמה בריאה יכולים להתבצע תוך פגיעה פחותה, ולעיתים אפילו ללא צורך בפגיעה כלל. יתרה מזאת, בזכות ההתקדמות האדירה שחלה ברפואת השיניים בשנים האחרונות (כגון שימוש במיקרוסקופ דנטלי ובשיטות טיפול חדשניות), ניתן היום להשיג באמצעות טיפולים זעיר פולשניים תוצאות טובות כמו אלה של טיפולים שבעבר נעשו בשיטות מורכבות מאוד, ולעיתים טובות אפילו יותר.

דוגמאות לטיפולים המשתייכים לתחום רפואת השיניים האדהזיבית הזעיר פולשנית:

  • שחזורים מחומרי שרף מרוכב (סתימות לבנות): בזכות היכולת לחבר חומרים ישירות למבנה השן בצורה חזקה, עמידה ואסתטית, אין צורך להוריד חומר שן בריא כמו שהיה נהוג לעשות בשחזורי אמלגם.
  • חיפויי חרסינה במקום כתרים (ONLAY, OVERLAY): אם בעבר היה נהוג להשחיז כ 70% מהשן כדי 'להלביש' עליה כתר, בשיטות רפואת שיניים אדהזיבית זעיר פולשנית ניתן להשלים רק את האזור הפגום של השן ע"י הדבקת חיפוי חרסינה לרקמת השן.
  • גשרי מרילנד: בעזרת רפואת שיניים אדהזיבית ניתן לעיתים לשחזר שן קדמית חסרה ע"י הדבקת גשר מרילנד (כתר עם כנף) על שן סמוכה תוך הסרה מינימלית ביותר של חומר שן בצידה הפנימי של השן הסמוכה בלבד, ובלי פגיעה בחזית הנראית לעין.
  • ציפויי שיניים: קיימים סוגים שונים של ציפויי שיניים, אבל המשותף לכולם הוא העובדה שהם מודבקים ישירות על גבי השן ובכך מהווים פתרון אסתטי נפלא עם מינימום הסרה של חומר שן (אם בכלל).

יתרונות רפואת שיניים אדהזיבית זעיר פולשנית

לשימוש היעיל בשיטות הדבקה שונות יש כמה יתרונות משמעותיים. בין היתר:

  • שימור מבנה השן: רפואת שיניים אדהזיבית זעיר פולשנית מאפשרת לשמר כמות מקסימלית של חומר שן טבעי, וכך להאריך את חיי השן.
  • אסתטיקה: הודות לאפשרות להדביק חומרי שיקום ישירות אל משטח השן, רפואת שיניים אדהזיבית למעשה מבטלת את הצורך בשימוש במבני מתכת או בחומרי קישור שנראים לעין. כל מה שצריך לעשות הוא להשתמש בחומרי שיקום בצבע השן – ומתקבלת תוצאה בעלת מראה טבעי לגמרי.
  • הפחתת הרגישות לאחר הטיפול: חומרי נהדבקה בטיפולי שיניים אדהזיביים מהווים מעין שכבת איטום המגינה על רקמת השן. כך למעשה ניתן למנוע כמעט לחלוטין תחושת רגישות לאחר הטיפול.
  • עמידות וחוזק לטווח ארוך: הקשרים החזקים שנוצרים בין חומרי השיקום האדהזיביים לבין חומר השן הטבעי משפרים את תוצאות הטיפול מבחינת העמידות הכללית וחוזק השיניים. באופן כזה, רפואת שיניים אדהזיבית זעיר פולשנית מאפשרת גם שיקום של שיניים חלשות או פגומות ומשחזרת את הפונקציונליות שלהן.

דוגמה: שחזור שן לאחר טיפול שורש עם כתר במסגרת טיפול שיניים רגיל לעומת שחזור אדהזיבי זעיר פולשני

הדרך הטובה ביותר להבין את התועלת הרבה שיש לטיפול שיניים אדהזיבי זעיר פולשני היא באמצעות דוגמה: 

נניח שמטופל זקוק לכתר, למשל אחרי טיפול שורש או כאשר קיים הרס רב. ברוב מרפאות השיניים, הטיפול שיוצע לו באופן אוטומטי יהיה הטיפול המסורתי, התקנת כתר: השן שעליה אמור להיות מותקן הכתר תושחז ב-360 מעלות כדי לפנות די מקום להתקנת הכתר, ובכך יוסר כ-70% מחומר השן הטבעי. מדובר בחומר שן שאמנם יכול לכלול גם חלקים שנהרסו וכבר אין בהם תועלת, אבל בהחלט ייתכן שחומר שן בריא לגמרי יוסר במסגרת אותה השחזה רק כדי לפנות מקום לכתר המלאכותי.

במרפאה שלנו, ד"ר עומר לא מצדד בהתקנת כתרים על שיניים בצורה כזו. הרי גם אם נותר מעט מאוד חומר שן טבעי בריא, אין שום סיבה לוותר עליו רק למען נוחות התקנת כתר מלאכותי. בעזרת שיטות רפואת שיניים אדהזיבית זעיר פולשנית ניתן לשמר את כל החלקים הבריאים של השן, כלומר ניצול מקסימלי של חומר השן הטבעי הקיים, ולשחזר רק את האזור הפגוע על ידי הדבקת חיפוי חרסינה (בשפה המקצועית onlay/overlay).

בזכות השימור של כמה שיותר חומר שן טבעי והשימוש בהדבקה חזקה בעזרת חומרים מיוחדים שהותאמו לטיפולים דנטליים, התוצאה היא שחזור מודבק חזק, שגם נראה טוב יותר ומחזיק מעמד לאורך זמן ומאריך את חיי השן.

בדוגמה זו באים לידי ביטוי שני ההיבטים של רפואת שיניים אדהזיבית זעיר פולשנית: הגישה של פגיעה מינימלית ברקמת שן בריאה והשימוש בחומר אדהזיבי, כלומר הדבקה, כדי לבצע את השיקום. וכמובן שבאופן דומה ניתן לבצע מגוון רחב של טיפולי שיניים נוספים.

לסיכום

רפואת שיניים אדהזיבית זעיר פולשנית היא תחום מתפתח שחולל מהפכה בתחומי רפואת השיניים המשקמת והאסתטית. יש לה יתרונות רבים בהיבטי אסתטיקה, עמידות ושימור מבנה השן הטבעי, ובזכותה ניתן לבצע שחזורים פונקציונליים ואסתטיים בצורה טובה ואיכותית שמחזיקה מעמד לטווח ארוך, לשביעות רצון המטופלים.

ד"ר עאדל עומר עבר השתלמויות מיוחדות בשיטות אלה, כולל תוכנית השתלמות ייחודית במשך שנה שלמה בבי"ס לרפואת שיניים בהדסה עין כרם – האוניברסיטה העברית בירושלים.

רוצים לדעת עוד על רפואת שיניים אדהזיבית זעיר פולשנית?

לפרטים נוספים על רפואת שיניים אדהזיבית זעיר פולשנית ולתיאום תור במרפאתו של ד"ר עאדל עומר בקריית טבעון: 04-6515506

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​