השתלות עצם/הרמות סינוס

טיפולי השתלת עצם או הרמת סינוס הם הליכים כירורגיים פשוטים יחסית, המהווים שלבי ביניים בהליכי השתלות שיניים. לא בכולן – אלא רק באלה שבהם למטופל אין די נפח עצם בלסת העליונה או התחתונה על מנת לקלוט את השתלים הדנטליים ולאחוז אותם באופן יציב. כלומר לעיתים ניתן לבצע השתלת שיניים גם ללא ביצוע השתלת עצם או הרמת סינוס, וההחלטה האם לבצע את התהליכים הללו או לא נתונה לשיקול דעתו של הרופא המטפל.

מתי צריך לעשות השתלת עצם?

השתלת עצם נדרשת, כאמור, כאשר למטופל אין מספיק נפח עצם בלסת העליונה או בלסת התחתונה במקום הדרוש להחדרת השתלים הדנטליים. זה יכול להיות מטופל שמסיבה מסוימת איבד שיניים יחד עם חלק מהעצם שהחזיקה אותן; מטופל שסבל ממחלת חניכיים מתקדמת שגרמה לאיבוד רקמת עצם; מטופל שעבר תאונה קשה וספג טראומה באיזור הלסת ועוד.

איך עושים השתלת עצם?

השתלת עצם היא תהליך כירורגי שנעשה בהרדמה מקומית, בטשטוש ולעיתים בהרדמה מלאה. התהליך נמשך בין שעה לשעתיים, במהלכן מתבצע חתך קטן ברקמת החניכיים ודרכו מוחדר אחד מתוך החומרים הבאים:

  • עצם שנלקחת ממקום אחר בגופו של המטופל – בדרך כלל פיסת עצם מאזור הסנטר או מהאזור מאחורי הטוחנות של הלסת התחתונה. היתרון בכך הוא שמדובר בעצם ששייכת למטופל עצמו, ולפיכך הסיכוי שהיא תידחה קטן מאוד. 
  • עצם שמופקת מגופות אדם או מבעלי חיים בתהליכים מיוחדים ונארזת כגרגרים שעברו סטריליזציה מיוחדת.  
  • תחליף עצם ממקור סינתטי.
  • חומרים ייחודיים אחרים שמעודדים את הגוף לייצר סביבם עצם טבעית.

הבחירה של סוג העצם שיוחדר ללסת מתבצעת על ידי הרופא בהתאם למקרה ולצורך הרפואי, ולעיתים ישנו שימוש בתערובת של כמה סוגים יחדיו.

לאחר החדרת החומר האמור, האזור המנותח נתפר, ההשתלה מסתיימת וכעת נותר רק להמתין להחלמה. לאחר מכן ניתן להמשיך הלאה לשלב השתלת השיניים, כאשר כעת החומר שהוחדר כבר התאחה עם העצם הטבעית, כלומר יש יותר נפח עצם שיכול לקלוט ולאחוז את השתלים. במקרים מסוימים ניתן גם להחדיר את השתלים הדנטלים באותו הליך כירורגי – מה שיכול לחסוך זמן וביצוע ניתוח נוסף.

מתי צריך לעשות הרמת סינוס?

הרמת סינוס היא סוג של השתלת עצם, המתאימה רק למטופלים שזקוקים להשתלת שיניים כפי שתואר קודם, אבל שחסר להם נפח עצם בחלק האחורי של הלסת העליונה. היא מבוצעת סמוך לחללים שנמצאים משני צידי האף ומכונים סינוסים מקסילרים. 

איך עושים הרמת סינוס?

קיימים שני סוגים של הרמות סינוס:

  • הרמת סינוס פתוחה מתבצעת במקרים מורכבים יחסית, בהם קיים חוסר משמעותי בנפח עצם. בתהליך זה מוחדר תחליף עצם בין העצם הקיימת לבסיס הסינוס,  דרך מעין "חלון" שמבוצע בצד החיצוני-האחורי של עצם הלסת העליונה. לעיתים ניתן להחדיר גם את השתלים הדנטליים באותו הליך, ולעיתים נדרש הליך כירורגי נפרד לאחר החלמה שאורכת 6-7 חודשים.
  • הרמת סינוס סגורה מתבצעת במקרים פשוטים יותר, בהם אמנם חסר נפח עצם אבל לא בכמות רבה ולרוב מדובר בשתל בודד באזור הטוחנות העליונות. במקרים כאלה נהוג להרים את רצפת הסינוס דרך הקדח שמיועד לשתל בעזרת כלים ייחודיים וטכניקות מגוונות. בשיטה זו נהוג להחדיר את השתל הדנטלי באותו הליך כירורגי, תקופת הריפוי קצרה יותר מאשר בהרמת סינוס פתוחה, ואורכת 4-5 חודשים.

תופעות לוואי וסיכונים של השתלות עצם/הרמות סינוס

השתלת עצם והרמת סינוס הן תהליכים פשוטים ובטוחים יחסית, שלא כרוכים בהרבה תופעות לוואי. התופעות הנפוצות שעשויות להתרחש הן כאבים מקומיים באזור המטופל (לאחר שיפוגו השפעות חומרי ההרדמה המקומית), נפיחות או שטפי דם קלים – אבל אלה תופעות נורמליות לגמרי שניתן לטפל בהן בקלות יחסית וצפויות להיעלם אחרי כשבוע. במקרה של כאבים לאחר השתלת עצם או הרמת סינוס, בדרך כלל ניתן להשתמש במשככי כאבים רגילים. 

סיבוכים פחות נפוצים הינם צורך בהשתלת עצם נוספת במידה ולא "נוצר" נפח עצם מספיק להחדרת שתלים או זיהום של אתר ההשתלה וצורך בהוצאת רקמת העצם שהוחדרה וביצוע ההליך מחדש לאחר ריפוי.

מה עושים לפני ואחרי השתלת עצם/הרמת סינוס?

על מנת להגדיל את הסיכויים להצלחת השתלת העצם או הרמת הסינוס, יש לסלק מחלל הפה מוקדי זיהום. לפיכך מומלץ לבצע טיפולי סילוק אבנית, וכמובן לשמור על היגיינת פה נאותה. במקרים מסוימים, כמו למשל בהליכי הרמת סינוס, יתכן שיהיה צורך להתייעץ עם רופא אף אוזן גרון.

לאחר ההשתלה חשוב מאוד להקפיד על עמידה בהנחיות הרופא המטפל, כולל נטילת התרופות שרשם, להימנע ממגע עם היד באזור הניתוח, ורצוי להימנע ממזון קשה מאוד או חם מאוד ביומיים הראשונים. וכמובן, לשמור על היגיינת הפה. למטופלים שנוהגים לעשן או לצרוך כמויות גדולות של אלכוהול, מומלץ להפסיק או לפחות לצמצם כמויות בצורה משמעותית, משום שגם חומרים אלה מגדילים את הסיכון לכישלון ההשתלה.

רוצים לדעת עוד על השתלות עצם/הרמות סינוס?

במרפאתו של ד"ר עאדל עומר ניתן לבצע השתלת עצם או הרמת סינוס ע"י כירורג מומחה פה ולסתות. אם תרצו לשאול שאלות, לקבל פרטים נוספים או לקבוע תור, התקשרו: 04-6515506

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​